Számos ügyfelemtől hallom, hogy külsős partnereik akár 20%-ot is elkérnek páciensenként és ha delegálásra kerül házon belül a kezelés egy másik orvosra, akkor jóformán egy „árva peták” is alig marad a konyhaasztalon. Mikor éri meg és mikor nem jutalékos rendszerben dolgozni? Cikkemben erre próbálok választ adni.
Tapasztalom szerint az egészségügyi marketing ügynökségek 2 „állatfaját” lehet megkülönböztetni:
- Jutalék alapú ügynökségek: Az érdeklődő megszerzésének és feldolgozásának minden költségét átvállalják egy bizonyos százalékú jutalékért a kezelés összeértékéből. Ez általában 10 és 20 százalék közé szokott esni.
- Fogászati marketing ügynökségek: Kizárólag a hirdetések kezeléséért, valamint az egyéb marketing eszközök beállításáért és működtetéséért számol fel egy előre meghatározott díjat minden hónapban. Viszont az érdeklődő direkt feldolgozásában (kezelési terv készítése, adminisztratív munkák, stb.) nem vesz részt.
Véleményem szerint, mindkét ügynökségi fajtának helye van egy magánpraxis életében, de különböző életszakaszaiban.
Fogászati marketing ügynökség fajták pro és kontra érvek
1. Jutalék alapú ügynökségek: A kezdeti időkben, amikor a praxis még a szárnyait próbálja bontogatni, akkor szuper lehetőség lehet, ha valaki egy állandó páciens hozamot tud biztosítani. Így számos terhet levesznek az orvos válláról és a praxismenedzsment tökéletesítésén tud dolgozni. Viszont a későbbiekben a „kényelemért” óriási árat fizethetünk, mivel észre fogjuk venni, hogy a pácienseink 60-80%-át az ügynökségünk fogja „megvámolni” és a jutalékért úgy fog sorban állni, mint a hiénák az oroszlánok lakomázásnál. Tehát, ha nem kapcsolunk időben, akkor szó szerint azt érezhetjük, hogy kiszolgáltatott és szinte teljes függőségi helyzetbe kerül praxisunk. Úgy gondolom, hogy a jutalékos ügynökséges kiváló lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy eltudjunk indulni, viszont a későbbiekben ki kell alakítani a saját páciens-vonzó marketing rendszerünket.
Pro érvek:
- Induláshoz és akár a későbbiekben is jó löketet adhatnak a páciensszámnak.
- Kényelmes, mert nem kell foglalkozni az érdeklődők feldolgozásával: felhívják a beteget, kimennek érte a reptérre, szállást foglalnak, kezelési tervet is elkészítik, stb.
- Nincsenek hirdetési költségek. Teljes mértékben a jutalékos ügynökség állja ezen kiadásokat.
Kontra érvek:
- Drágák. (Megállapodás függő. Általában a játékszabályokat ők adják.)
- Kiszolgáltatottság és függőség alakulhat ki.
- „Elkényelmesedünk”. Saját folyamataink kidolgozása elmarad.
2. Fogászati marketing ügynökségek: Ha a kezdeti nehézségeknek vége (felállt egy lojális és kiváló csapat), akkor egy sokkal jövedelmezőbb lehetőség lehet. Viszont az érdeklődők feldolgozására kiváló kommunikációs munkatársakra van szükség, mivel olykor óriási embertömeget kell feldolgozni és érdeklődési szintjüknek megfelelően lekezelni. Természetesen a munkatársak munkáját különböző automatizált folyamatokkal lehet segíteni, hogy edukáltabb érdeklődőkkel álljanak szemben.
Pro érvek:
- Relatív olcsó megoldás a jutalékoshoz képest: érdeklődőszámtól függetlenül fix díjazással dolgoznak.
- Segítenek kialakítani a praxis teljes online marketing folyamatait.
- Fejleszthetik a praxis online jelenlétét (Honlap, értékesítői szövegek fejlesztése) és részt vesznek a reputáció menedzsmentben is. (Google Cégem és Facebook értékelések begyűjtése automatikusan.)
Kontra érvek:
- Az érdeklődők feldolgozásában nem vesznek részt, nem kommunikálnak a beteggel.
Minden fogorvosnak és praxisvezetőnek azt tudom tanácsolni, hogy minél hamarabb ki kell építeni a saját fogászati marketing rendszert és gátat kell szabni a jutalékos rendszereknek, hogy a tartós növekedés fenntartható maradhasson.